fredag 12 juni 2009

Tävling i Frövi & Solna



Klockan 03:30 (yes halv fyra på morgonen) åkte jag, Annika och Helen till Frövi för ännu en agilitytävling. Vi var laddade men väääldigt trötta. För en gångs skull så kom vi faktiskt rätt ifrån början, utan några felkörningar. När vi kommer fram är typ det första vi får reda på är att dom har dödat åtta (!!!!) huggormar där på morgonen på planen. Så man skulle akta sig för att rasta hundarna längs gräskanten och i skogen. Hm. Not so funny! Tack och lov så klarade vi hela dagen utan att ens se en liten gnutta utav en orm.
Första loppet var en hoppbana. En väldigt rolig bana att köra. Jag tycker Lee gick bra. Han hade väldigt fint drag i hela loppet, utom på en raksträcka. Där vänder han upp och frågar mig flera gånger, vilket gör att han missar slalomingången. En ingång han aldrig skulle missa i vanliga fall. Lite trist, för annars hade vi fått våran sista pinne i hopp 1:an och blivit uppflyttade. Men det gör inte så mycket för jag tyckte vi hade fint flyt. Å just nu får han bättre och bättre drag för varje vecka, så det är väll bara att vänta tills det släpper helt. 

Agilityloppet är jag också nöjd med. Vi hade flyt! Tyvärr en femma på balansen då han tvekar då jag skickar upp honom eftersom jag börjar göra ett bakombyte. Han stannar upp och undrar vad jag gör, men springer fint upp då jag bytt sida. Tycker att jag har tränat balansen mycket med skick och byten, men kanske inte ur en sån tvär vinkel som jag sprang ur då. Så det måste vi träna på!! Eftersom vi ändå fick en femma så passar jag på att låta honom stå kvar på kontaktfältet en lite längre stund. Bra att få träna på det på tävling nu när jag har släppt honom tidigt på tävlingarna tidigare. 


Annika och Takida vann hopploppet och fick pinne, och Jenna fick också en pinne. Så mina lagkamrater skötte sig iaf alldeles utmärkt :)

Vi träffade även Emma och Josefine, som gick kursen för Jenny samtidigt som Annika och mig. Jättekul!!! Det var så kul att se Harry och Azlan köra igen. Å snälla Josefine filmade mina lopp, så nu har jag, hör och häpna, gjort en filmsida och lagt in dom här på sidan. Så det är bara att kika :) ...fast egentligen var det ju brorsan som hjälpte mig. Men ja tror ja kan nu iaf :) 

Så fort vi tävlat klart så styrde vi bilen mot Bro, och stugan Helen och jag bodde i tidigare. Skönt då man vet vart man ska åka och hittar till campingen. Nästa morgon så körde vi lite galet, hittade inte till tävlingsplatsen riktigt, så då ringde vi Thomas, min farbror, som fick guida oss i tfn till tävlingen. Han bor inte så långt därifrån så han kom och kikade hela dagen och knäppte en massa kort. Jättekul att få lite kort då vi kör!! 

I Solna var det bara laglopp. I första loppet så gick Lee superbra!! Jag är såå nöjd med det loppet. Det som var synd är ju att jag inte kan sköta mig och trycker ut honom på fel hinder på ett ställe så vi blir diskade. Kör på (tror inte Lee ens märkte att det blev fel) och han går superfint ända in i mål. Så förutom disken så var loppet kanon. Jag är jättenöjd med att han inte rev, fast det var en mycket svårare bana än vad vi brukar köra. Banan var svår och många duktiga hundar fick fel eller diskade sig. Tyvärr så diskade sig Annika och Takida sig på samma hinder som oss. Å Helen gjorde också en disk. Fanny gick runt, men vad gör det när vi är diskade. 

I andra loppet var nog våra hundar trötta. Det fungerade inte alls varken för mig eller Annika. Så det blev ingen pinne för laget där heller. Inget av dom andra bollnäs lagen tog en pinne heller.

Fem lopp på raken inom fem dagar har Lee gjort som jag är nöjd med. Det sjätte blev kattskit. Men det tycker jag är bra. Att han klarade fem alltså... ;) 

Igår var vi i Edsbyn och hälsade på. Var in och pratade med Agneta också, och kikade på hennes nyöppnade affär, Högbergs. Pratade lite om fysträning. Jag vill bygga upp Lee lite mer, både kondis och muskler, och Agneta är ju så grymt duktig på det. Jag fick jättemycket hjälp, saker att tänka på, hur jag ska förbereda honom på tävlingsdagen för att få ut max, m.m. Hon hjälpte mig att prova ut en dragsele på Lee också som ja köpte. Den här gröna fina :) Tänkte börja cykla med honom så han får dra mig. 
Nä nu får det räcka med uppdatering för idag. Jag måste göra det lite oftare tror ja så slipper det bli så långt ;) Idag är en bra fredag....ni vet en sån med ledig helg därefter....!


1 kommentar:

  1. Härligt Helena med dragsele! Då kan ni joina mitt draghundsekipage och hänga med på skidturer till vintern ;) Åkte lite skidor med Tesla i vintras och håller nu på att bygga upp henne inför kommande vinter med just cykling och inlines där hon får DRA. Samt simning. Riktigt duktig börjar hon bli. Ang. skogspromenad så är ju jag mest ledig hela tiden, så du får jätte gärna höra av dig nån annan gång om du är ledig och så :)

    SvaraRadera

Bloggarkiv