måndag 9 december 2013

Fjärr

Hello!

Måndag och ny vecka. Igen. 
Två veckor och sen är det julafton. MY GOD!

Vi hade lite skinka hemma som gick ut i datum idag så då passade vi på att träna lite fjärr. Jag körde med låsta bakben på Mike, då när vi funderade på en lydnadskarriär. Det blev en start i klass 1 med toppbetyg i allt utom platsliggning där han fick en 7a pga pip. Nu i efterhand ångrar jag att man inte filmade för det hade varit roligt att ha kvar. Sen efter det har vi mest lallat på lite då och då. Mest under vintern när vi inte har haft nåt bättre för oss.  Nu har jag ändrat till samma slutpossition som startpossition istället.

Lee har alltid varit enklare i fjärren än Mike pga att han fryser i possitionerna, och gör dom så som han har blivit lärd. Medans Mike hela tiden vill för mycket och gärna flyttar tassarna lite i varje rörelse han gör. Han är liksom hela tiden "på tå". Däremot ser det mycket snyggare ut när Mike gör det för han har mer attityd i rörelserna. Kanske inte det bästa om man skulle tävla i lydnad igen, men det är mycket roligare att träna eftersom Mike inte bygger upp frustration längre när jag pillar i varje förflyttning. 

Jag tycker det är så roligt att se när en hund gör en riktigt snygg fjärr. Maria Hagström & Yllle har verkligen en att dö för! Å att se Nina Svartberg köra fritt följ med Skoj & svansen som bara går och går.  Såna filmer gör att man blir sugen på lydnad. Å jag har funderat mycket över vad jag tycker är roligast att se. Ett perfekt utfört moment, eller ett helt ok men med en hund som har sjukt bra attityd. För mig slår nog det sista högst. Man ska nog akta sig för att fastna för mycket i detaljer. Det är bättre med en bra helhet. 

Å ja, våran helhet är långt ifrån bra än så länge ;) Men Mike har fått en fin attityd när vi tränar och det gillar jag. 

1 kommentar:

Bloggarkiv