tisdag 19 maj 2009

Härlig helg i Bro Håbo!


The winner takes it all!

Ihelgen slog lillpärlan min till och vann hoppklassen i Bro Håbo. Jättekul!

Men jag tänkte att jag skulle ta det ifrån början...

Fredag kväll åkte jag och Helen mot BroHåbo för en hel helg med agilitytävling. Eftersom vi åkte hemifrån Bollnäs runt sjutiden så var vi inte framme förns det var mörkt ute. Receptionen till campingen var stängd, så dom hade låst upp våran stuga och lämnat nyckeln inuti. Det var lite knixigt att hitta, men till slut var vi framme till våran lilla gula stuga. Den såg precis ut som en sån stuga som är med i wallander filmer när någon har blivit mördad. Lite läskigt. 

Lördagmorgon klockan halv sju åkte vi mot tävlingsplatsen. Det var mysigt område, och vi hade sol båda dagarna. Så nu har man lite färg i ansiktet igen.
Lördagens lopp gick bra. Tyvärr så for Lee av gungan så vi fick en femma, så då tog jag om den och diskade ut oss. Sen när vi kom till A-et så visade han tydligt att han trampade ;) "titta nu då hur fint jag står" typ. Det var flera som hade problem med gungan & Anki sa att det var lite konstig. Fastnade nere efter en hund bland annat...Sen i hopploppet hade vi en vägran, men i övrigt var jag jättenöjd med loppen den dagen. Kände mig lite off bara, och bestämde mig för att köra med mera attityd nästa dag. Helen och Jenna kom tvåa i en klass och fick sin första pinne. Helen var helt överlycklig då hon kom i mål, så Jenna som inte brukar ta leksaken blev alldeles vild. Så jag tror hon kände hur stolt Helen var ;) Så på kvällen åkte kortleken fram och vi fyllde i pinne och spelade vänd tia tills vi skulle sova.

Dagen efter kände jag mig riktigt laddad. Vi började med ett hopplopp, och det gick verkligen som på räls. Lite stora svängar här och var, som jag vet att vi kan ta mycket tajtare. Sen släppte Lee mig inte riktigt så som jag vill på raksträckan, men det är ju vårat eviga problem. Bara att träna på!! Men vad gjorde det när vi vann??? Ingenting! Vi hade iaf bra flyt i hela loppet, och han öste på bra där mellan varven.

Nästa hopplopp gick inte alls. Lee var som en klisterlapp på mig. Det var verkligen längesen han var såhär tillbaka i det. I vanliga fall brukar jag inte tycka att det gör nå att det blir fel, men just efter det här loppet så var jag lite irriterad på honom. Så efter en liten stund gick vi till framhoppningen, och jag försökte få honom klistrig där så jag skulle kunna säga till honom. Självklart så sköter han sig exemplariskt hela tiden. Jaja...

Sista loppet som var ett agilitylopp, så bestämde jag mig innan vi gick in att om han skulle visa den mista tendens till klistrighet så skulle jag lägga ner honom och gå av banan. Fick ju det tipset av Jenny när vi gick kurs, så nu bestämde jag mig att göra så även fast det var tävling. Så han förstår att det inte är ok. Vi startade och till min  förvåning så skötte 
han sig riktigt bra, och drog hyfsat på en raksträcka. Efter raksträckan så var man tvungen att göra ett bakombyte in i en tunnel till väster, och det tog han jättefint. Det har han tyckt varit jättesvårt, så det var bra. Tyvär så fick vi en vägran i slutet av banan då han stannar upp och frågar mig flera gånger innan ett hinder.  Men annars så kändes det loppet bra. Så det var skönt att få avsluta med ett sånt lopp, istället för det innan. 

Så nu är man jätteladdad att träna. Men jag har bestämt mig för att vila honom i någon dag nu, så han får ta igen sig lite.

Var bara tvungen att knäppa kort på den här tuffingen oxå. Skithäftig jack russell. Visst är han snygg!!! :)

Anki och Jolie var oxå där och tävlade. Så roligt att träffa dom. Hon gick också kursen för Jenny samtidigt som oss. Så vi hjälpte varann lite med vart vi skulle göra Jennysvängen och blindbyten ;)  Jag lyckades faktiskt få en riktigt fin sväng med Lee, och två blindbyten. Duktigt va :) Första dagen tränade Anki bara starter. Om Jolie flyttade sig i starten så klev hon bara av banan utan att köra. Det tog bra för på söndagen låg Jolie fint kvar. Loppet deras gick som på ett snöre och dom vann och fick sin andra pinne :) Hon är riktigt häftig Jolie!!! Dom ska till sundsvall och gotland oxå i sommar så det ska bli roligt att se dom på fler tävlingar iår.

Annars är det fullt upp med jobb, kurser, och tävlingar nu. Så ikväll ser jag fram emot en mysig hemmakväll med Mats. Jag har lasagne i ugnen som vi ska äta...mmm!!

Imorn ska jag, Linda och ca 18 pers till äta på tranan. Det var jättelängesen jag var ut så det ska bli roligt att träffa lite folk. Ni vet dom som finns i mitt andra liv, utan för hundlivet ;) 

4 kommentarer:

  1. Vad skoj att det gick bra!
    // Hanna

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går bra på tävlingarna :) Längesen jag såg dig på hemköp nu, fast är inte in lika ofta nu, jobbar så pass mycket att jag näst intill slocknar när jag kommer hem om dagarna känns det som.

    Hoppas allt är bra annars.

    SvaraRadera
  3. Härligt, va bra det verkar ha gått för er på agility tävlingen! Ja förutom klistrigheten då men det släpper väl helt så småningon... när han växt på sig lite mer grabben, blivit självständig ;)

    SvaraRadera
  4. Härligt! Stort gratis till vinst och pinne! :D
    Jennykursen var verkligen hur grym som helst! Jag är galet nöjd med min lilla hund efter helgens tävlingar! ;)

    SvaraRadera

Bloggarkiv