lördag 9 maj 2009

Jag har tränat för en världsmästare, -och jag har fått köra med en världsmästare!


I onsdagskväll åkte jag och Annika ner mot Finnbogård för att gå kurs för Jenny Damm. 

Men som alltid med oss så kan det ju inte bara gå som det ska....så vi började med att åka vilse. Men efter lite omvägar,påhälsningar, valpar och ny vägbeskrivning så hittar vi efter många om och men äntligen fram. Lite senare än vad det var planerat dock.. ;)

Torsdag morgon var det äntligen dags för första kursdagen. Spännande! 

Jag har verkligen sett fram emot den här kursen. Dels för att jag ända sedan jag började med agility lite har fashinerats av Jenny och hennes sätt att köra hund, och dels för att jag har hoppats på att få ordning på Lee's små fixideér. Mina förhoppningar och förväntningar om kursen var ganska höga, så nu var det spännande och se om det verkligen skulle bli så bra som jag hade hoppats på.

Jag kan ju säga att kursen överträffade alla förväntningar. Allt som jag tycker att Lee och jag har haft svårt med har jag fått jättebra hjälp med. Även om man har svårt att få in det i kroppen i början, så vet jag nu hur jag ska göra för att det ska bli bra. Det känns otroligt skönt. Å sättet hon handlar på känns det som att det passar oss jättebra. Det är nästan så som vi kör, bara det att nu ska händer in, vecklas ut, linjer ska hittas, det ska ropas hög
re och vi ska köra med attityd. (vi har massor att jobba på med andra ord..) 

Redan på kursen märkte jag stor förändring i Lee´s beteénde. Jag har verkligen tyckt att det har släppt lite i hans sätt att släppa mig på högersidan nu på slutet. Men det var inte förns nu på kursen jag verkligen kände hur han släppte mig. Lika som han släpper mig på vänster sida. Underbart! 

Har tränat två gånger sen vi kom hem också, på övningar vi fick av Jenny. 
Å dom fungerar jättebra, han svarar fint redan. Jag kan bromsa honom, tajta hans svängar rejält och vi jobbar hårt på att öka suget på tunnlar och få honom att ösa järnet ifrån mig ut till ett hinder. Det kommer väl dröja ett tag innan vi blir samkörda och kan få det att fungera på tävling. Men just nu är det så himla roligt att träna och verkligen se resultat igen. 

Kursen var väl inte lika rolig för Annika. Redan första dagen efter att vi ätit lunch upptäcker hon att Takida är halt. Maria kollar igenom henne och upptäcker att hon har en blödning i muskeln. Vilket innebär koppelpromenader i två veckor och isning morgon,middag & kväll. Ingen mera kurs för henne med andra ord. Tack och lov så är Jenny snäll och lånar ut Ogin till Annika. En uppgift som Annika tog på fullaste allvar med uppvärmning och nedvarvning ;) Å trots att dom aldrig hade kört ihop så fungerade det riktigt bra. Annika är verkligen duktig.

En hund som charmade mig totalt ihelgen var Lotus. Vilken personlighet! Han sprang runt och höll koll och fikade med oss allihopa. Han var alltid redo att rycka in ifall det behövdes...med extra bom också ifall någon av oss skulle riva ;) Jag fick även äran att få köra honom lite i en staketövning. Superhäftigt!! 
Så nu har jag inte bara tränat för en världsmästare, jag har fått köra med en värlsmästare också! 

Lotus hjälper Jenny att hålla koll & är redo med bommen.


Nä jag blev verkligen imponerad av Jenny. Hon är inte så bra som jag trodde, hon är ännu bättre. Jag och Annika kom överens om att vi bara ska gå kurs för henne hädanefter... ;)

Här kommer lite bilder från kursen..
 
Lee bland alla vitsippor på morgonpromenaden.



Lotus - alltid redo!




Annika & Ogin.

Jag & Lotus.

3 kommentarer:

  1. Åhh vad härligt att det blev bättre än du trodde:).. Jag vill oxå ha en hund i sånna lägen:P
    // Hanna

    SvaraRadera
  2. Visst var kursen superbra. Jag fick massor aha-upplevelser och är jättepeppad att fortsätta med lillens grundträning nu. Har känts lite segt ett tag men nu så! :) Det var jättekul att se Tommy Lee, han förändrades verkligen under kursen. Bara på två dagar. Grymt.

    SvaraRadera
  3. Absolut, den bästa kurs jag gått! Ska definitivt boka in Finnbo även nästa Jenny Damm-tillfälle! ;)

    Tyckte liksom Ylva att det var häftigt att se Lee, vilken förändring! Ni kommer att bli farliga ute på banorna när du får ordning på hans lydnadsfasoner. ;)

    Hoppas att vi ses på någon tävling i sommar, har skrivit upp alla jag ska på i min kalender på min hemsida.

    SvaraRadera

Bloggarkiv