tisdag 5 maj 2009

Västerås

Äntligen var det dags - årets första tävling utomhus!

Fredag kväll så åkte Annika med Takida, Helen med Jenna & jag och Lee till Västerås.
Tävlingarna började inte förns på lördag morgon, och large startade efter både small & medium. Perfekt med sovmorgon! Annika hade med sig en flaska vin som vi delade på på fredagskvällen. Vi satt och myste på våran fina uteplats, innan det hann bli så mörkt. Då gick vi in och avslutade med att spela vänd-tia. Blodigt allvar rådde och Annika som ska vara lärare gjorde både Loosertecken och fällde kommentarer ;) En bra början på en bra helg!



På lördagen var det två agilitylopp som stod på schemat. I första loppet fick vi till ett kanonlopp. Lee kändes jättefin. Han gjorde fina kontaktfält, och kändes focuserad hela loppet. Vid en u-tunnel missuppfattade han mig och var på väg mot fel tunnelingång, men jag hinner få stopp på honom och få in honom i rätt. Några sekunder som försvann, men vi körde på och var nollade ända till sista hindret. Precis i upphoppet till sista hindret så snubblar Lee till och hinner inte stega om så han river sista hindret. Jättetråkigt!!! Annars hade vi blivit tvåa. Ingen pinne, men jag var jättenöjd med hela loppet. Å den rivningen känns det inte som att någon av oss hade kunnat gjort något åt. Annika och Takida slår till och vinner den klassen istället...det gäller att åka med rätt folk ;) Då får man fira iaf. 


  
Det andra loppet den dagen gick hyffsat. Vi fick fel på tredje hindret som var gungan. Lee var lite väl laddad och jag vet inte om han trodde det var balansen eller om han bara gasade ändå...gungan hann i vilket fall som helst inte slå ner i backen. Vi körde på ändå och vissa delar av banan är jag extra nöjd med, då han öste fullt trots att jag gjorde byten som jag vet att han har haft svårt med tidigare. Banan var jätterolig. Å jag är jättenöjd med våran insats den dagen. Det kändes som en bra start på säsongen.
Lite bilder på min gulliga hund. (lägger in en bild på Annika från promenaden också, då hon påpekade att jag bara knäppte kort på Lee hela tiden... ;)






Solen sken hela lördagen och både Helen och jag såg ut som två röda tomater efter dagens slut. Annika däremot hade fått lite fin färg bara, efetrsom hon garderat sig med solskyddsfaktor 30. På kvällen hade vi tänkt grilla, men när det väl var dags så var vi så hungriga så vi for in till stan istället och åt på en jättegod Asiatisk restaurang istället. Jättegott!

På söndagen så tog vi sovmorgon, och tidsoptimist som man är så räknade vi inte med att hoppklasser går mycket fortare än agilityklasser. Så när vi som bäst håller på och städar ut stugan så ser vi att det börjar bli dags för large. Fort ner för banvandring.
I första loppet var det tre hopphinder på raken och sen slalom. Bra start, och eftersom Lee är duktig på slalomingångar i fart så var det enda jag behövde göra var att hålla tyst tills han landat efter sista hindret. Vad gör jag? Säger slalom när han är mitt i hoppet såklart och pang tjong...en rivning. Lite trist start, men förutom det så tycker jag att det gick hyffsat.

I andra hopploppet beslöt jag mig för att bara ha flyt i banan och göra en nolla. Svängarna fick bli stora, och jag skulle inte tänka på tiden. Det var två jättelånga rakor, och Lee som har svårt att släppa mig och ösa på där tappade mycket tid. "Helena, du måste lära dig att springa fortare" som Annika sa ;) Men vi fixade en nolla iaf, och tiden var hyffsad. Tyvärr räkte det bara till en nionde plats. Slagen med ca 20 hundradelar från den som kom åtta och fick en uppflyttningspinne. Surt sa räven...

Blev inga pinnar för Annika och Takida den här dagen heller. Å Helen och Jenna som gjorde jättefina lopp, förutom krångel i slaom i varje lopp, blev också utan pinnar.

Helgen har varit jätterolig & det känns hur härligt som helst att NU är säsongen äntligen igång!
Å bäst av allt är att vi filmade alla lopp den här helgen...roligt roligt.

Imorn kväll åker jag och Annika till Finnbogård i dalarna, för att sedan gå kurs för Jenny Damm i två dagar. Det är något som jag verkligen ser fram emot. Det ska bli jättespännande!








1 kommentar:

  1. Haha äntligen kan jag skriva en kommentar:).. Hoppas att uppdateringen fortsätter så jag kan hålla koll på dig;p..
    // Hanna

    SvaraRadera

Bloggarkiv