tisdag 29 december 2009

2009 - ett år av både sorg & glädje!

(Bilden är ifrån då vi var hos Susanne & försökte få Lee "tänd" på får.)


2009 har varit för mig ett litet annorlunda år. Det är det första året jag har mist någon som har stått mig väldigt nära. Den 30 juli 2009 somnade väldens bästa farfar in. Jag kan inte ens skriva om det här utan att tårarna rinner ner för kinderna. Det gör fortfarade så ont. Men hur kan man summera ett år som gått utan att nämna en av dom värdefullaste människorna som har funnits i ens liv?!

Nu till allt det roliga som har varit under detta år!

Vallning & lydnad har det inte tränats någonting under 2009. Vallningen mest pga brist på träningsmöjligheter. Jättetrist för jag tycker vallning är fruktansvärt roligt, det lilla vi har gjort. Men eftersom jag är tävlingsmänniska vill jag att om jag ska hålla på så vill jag göra det ordentligt. Som det såg ut tidigare träffade vi får på kurs en gång varannan vecka. För en hund som inte har tänt till ordentligt så gav det oss ingenting. Det var som att börja om från början varje gång. Jättefrustrerande. Så vi får se hur det blir framöver med det. Lydnanden la vi ju på is eftersom det har gett oss så stora problem i agilityn. Jag tror att det har varit väldigt bra för oss med ett års uppehåll. Men för några veckor sen efter mycket funderande och övervägande så har jag beslutat att börja med lydnaden igen. Ett väldigt roligt beslut! Problemen i agilityn har inte förvunnit helt, men jag tror inte att dom blir värre av att vi börjar med lydnaden igen. Så nu efter jul & nyår ska vi träna in klass 3 momenten. Det ser jag fram emot!

Agilityn är alltså den enda hundsport som vi har satsat på under året. I början av året gick vi en kurs för Jörgen Tellqvist, tränade grundsvängar och gjorde mycket grundövningar. I maj gick vi en kurs för Jenny Damm. Det är nog det bästa jag har gjort under mina "hundår". Vi fick sådan otroligt bra hjälp. Mycket att bygga vidare på, och det har faktiskt fungerat! Jenny är verkligen otroligt duktig på att läsa varje enskild individ. Man kan inte bli annat än imponerad. Kursen var verkligen en kick i rätt riktning för oss. Så även om vi inte nådde riktigt ända fram till vårat mål 2009, att ha flyt hela banorna igenom på tävlingar. Så är jag ändå nöjd. Det finns lopp då jag är så glad över min lilla pärla. Då han visade vad han kan. Det har inte varit många, men några. Då man har blivit lite förvånad själv och tänkt, oj! Å det är dom loppen jag tänker ha med mig in i nästa år.

Summan av kardemumman i år är 7 pinnar. Å med tanke på var vi stod för ett år sen är jag jättenöjd!

I maj ska vi gå kurs för Jenny igen, och det ser jag verkligen fram emot! Nu när man har jobbat in lite av det vi lärde oss ifjol så ska det bli roligt att jobba vidare med det. Problemen vi hade då hittade hon jättebra lösningar på. Å jag vet redan nu vad vi ska säga att vi vill ha hjälp med iår :)

Laget som vi var med i, "Team Dina" är upplöst. Vi tävlar nu i laget "Catch us if you can". Ett lag jag tror starkt på. Hundarna är unga, men har fina egenskaper att bli riktigt bra. Två är riktigt grymma alla redan. Så det ska bli jättekul att åka och tävla ihop i sommar! Å brudarna som kör hundarna är hur goa som helst! Det kommer bli mycket skratt i sommar skulle jag tro :) Så vi får hoppas att det blir lite resultat på det också... :)

I vår hade jag mina första egna agility kurser också. Det har varit väldigt roligt! Å väldigt lärorikt. Så tre kurser har jag haft åt Bollnäs Brukshundklubb. Å en privat åt Naturbruksgymnasiet i Ljusdal. Jag har även haft förmånen att gå en fortbildningskurs för Veronica Bache. Roligt och nyttigt att diskutera och byta lite ideèr med andra instruktörer. Agilityn går så fort framåt så jag tror det är jätteviktigt att man håller sig uppdaterad som instruktör, och inte bara kör på i sitt gamla vanliga. Så jag tänker ta varje chans jag får att gå kurser & utveckla mig själv.

Förutom hundlivet så har jag och Mats även köpt hus iår! Ett hus som jag trivs jättebra i, och som vi håller på och renoverar för fullt. Hundarna älskar det verkligen också. Det är så skönt att bara kunna öppna dörren och låta dom gå ut.

Nu återstår bara en sak, - Gott Nytt 2010 allihopa!!!!




2 kommentarer:

  1. Va fan Helena var du uppe och blogga halv 6 på morgonen.. duktigt..

    Gott nytt år till dig med!

    SvaraRadera
  2. Du glömde en av de viktigaste händelserna under året...att du blev blond! Har ju fortfarande svårt att hitta dig i folkmassor eftersom jag tittar efter nån med svart hår...;) Gott nytt år och tänk va mycket roligt vi ska ha under 2010!!! Då har vi både lydnaden och agilityn att tävla och träna!!! Vi börjar ju redan på söndag..;) kram och gott nytt år!!!

    SvaraRadera

Bloggarkiv