tisdag 13 april 2010

Nu kör vi!

Idag åkte cykeln fram.

Körde först en runda med Tyson. Han är perfekt att cykla med. Märks att han och Mats cyklade mycket förr. Han springer lixom bara med och anpassar sig efter cykeln, så jag behöver bara hålla reda på mig själv ;)


Tommy Lee däremot har bara cyklat litegrann. Det märks. Först när vi ska iväg så tycker han att cykeln är otäck och håller sig gärna två meter ifrån. Men det går lixom inte när man ska ut på storvägen... Hur som, vi överlever den, och när vi svängt av på byvägen börjar det gå bättre. Det flyter lixom på bra. Helt plötsligt ifrån galopp slår han på en tvärnit! Det var nära att jag ramla :) Jag fick tala om att vi kan minsann inte stanna hur som helst då vi cyklar. Vi fortsätter och resten av rundan går riktigt bra. Han kom närmare och närmare cykeln och när vi var klar sprang han med lika duktigt som Tyson. Så det blir nog ordning innan det är färdigt ;)

Nu ska kondisen bli bättre!!

Mike har jag börjat träna lite smått. Istället för tricks så har jag gjort lek av beteénden som jag tänker använda i agilityn längre fram. Vi har utökat våran trampa-på-lock-lek genom att bygga på med en bräda på marken. Han fattar snabbt och tycker att det är hemskt roligt. Matglad kan man verkligen säga att han är, för får han godis tar han inte leksak sen. Motsatsen till Lee med andra ord. Jag vill hellre att han ska föredra leksak, så jag ska försöka öka hans intresse för den.

Annars tränar vi även inkallning stenhårt. Det går sådär. Han kommer iaf oftare nu än tidigare ;) Men dövörat är med det med... Sen har han börjat med en dumhet att han gör en terrierstuds emot en då han kommer ( antar att han härmar sin idol, Tyson...). Så nu tränar vi in att då man kommer på inkallning ska man sätta sig ner då man är framme. Då får man godis. Det börjar ge resultat nu.

Nu ligger alla hundarna och sover så nu ska jag sätta mig framför tvn och äta en apelsin!

Allt känns mycket lättare och bättre då det är vår. Nu ska bara bilen bli lagad!

2 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är! Vi har inte kommit igång med cykelträningen ännu. Tänkte börja denna vecka. Hm, just det, det är torsdag idag! :p

    Är det inte dags för en liten Mike-film nu? ;)

    SvaraRadera
  2. Oj så hurtiga ni är! :D Jag har faktiskt börjat ta lite joggingturer några ggr i veckan, bra med konditionsträning för en själv också ;)

    Kul att det går så bra med Mike! Jag tror Lee och Floyd är lite lika med belöning - leksak är bäst! Ibland kan det vara liite jobbigt om man vill belöna med godis och han typ inte ens bryr sig :D haha!
    Ja Floyd är föör snäll, stackarn... Hoppas det kommer bli ordning på monstret så småningom. Just nu tvivlar jag lite... kram

    SvaraRadera

Bloggarkiv