fredag 30 april 2010

Teknik & inlärning


Ibland tycker jag att det är intressant att kika hur andra tränar och lär in olika moment/hinder m.m. Jag kan sitta och läsa bloggar och kika på youtube klipp länge och bara kika på detaljer i träningen. Hur lär dom in? Hur uppfattar hunden det? Fördelar? Nackdelar? Hur skiljer det sig för hur jag tränar?

Även om man i många lägen vet hur man vill ha det och har en idé om hur man ska komma dit så finns det alltid små små saker som man kan hitta och lägga till, för att göra det enklare för hunden. Nå ett snabbare och säkrare resultat. Undvika olika fel längs vägen. o.s.v.

Just nu tycker jag att det är extra intressant att kika på olika metoder. Till stor del beror det nog på att jag om några månader ska börja träna upp Mike. När det är dags så vill jag såklart känna mig säker på hur jag ska gå till väga.

Kontaktfälten vet jag hur jag vill ha dom. Å trots att jag har sett många olika alternativ och idéer, så kommer jag att lära in lika som jag har gjort på Lee. Jag gillar 2på 2av och tycker att det ger en större säkerhet än running contacts. Jag ser ingen nackdel i att hunden ska trampa, eftersom att jag genom mitt släppkommando kan låta hunden gå lika fort som en hund med running. 2på 2av ska inte minska farten på hundens genomförande av hindret, eftersom man lär in hunden att springa så fort den kan till slutet av hindret för att göra sitt beteénde. Väljer jag att ge hunden släppkommandot tidigt så ger 2på 2av samma effekt som running.

Slalom däremot har jag inte bestämt till 100 än hur jag vill lära in. Jag tycker koppelmetoden som jag körde på Lee fungerade väldigt bra. Fördelar är att han fick ett väldigt självständigt slalom tidigt. Nackdelar var ingångsträning som man får träna in lite separat. Just nu är jag lite inne på bågar. Många kör med det nu och jag har blivit mer och mer positivt inställd till den metoden. Det finns många fördelar. B.l.a får hunden ett självständigt slalom och kan träna svåra ingångar tidigt med bra hjälp av bågarna. Nackdelen är att du måste träna bort hjälpen av bågarna. Men hur mycket påverkar dom, och hur svårt är det att jobba bort dom. Jag inbillar mig att man bara kan plocka bort dom då hunden har fått in själva slalomet i kroppen. Måste kolla upp det litegrann.

Jag tycker också att bågarna skulle vara en utmärkt inlärning av hindret på kurs. Gillar inte riktigt metoden att visa med handen eftersom man får träna upp självständigheten hos hunden separat då. Men alla andra metoder är lite för krångliga för nybörjare som aldrig har hållit på med agility förut att kämpa med. Man kan visa olika alternativ men dom allra flesta väljer ändå alltid att visa med handen. Så på det viset tycker jag att bågar skulle vara ett perfekt kursalternativ.

En annan rolig grej att kika på är vilken teknik hunden använder när den genomför ett hinder. Kan jag påverka och lära hunden en viss teknik? Bygga in ett rörelsemönster i kroppen på den. I slalom tex. båda mina hundar "studsar" eller flyttar båda frambenen i slalomet samtidigt från sida till sida. Är det mitt sätt att lära in hindret som har påverkat dom, eller har dom den tekniken och rörelsemönstret i sig från början. Man ser allt fler och fler hundar som jobbar med ett av frambenen i taget mellan portarna. Jag inbillar mig att den tekniken ger en ökad fart i slalomet. Men det är ingeting jag vet. Jag har också hört att den tekniken är mer slitsamt för hunden.

Jag kikade idag in på svartbergs.se/aktuellt och kollade in filmen då Feo tränar slalom. Kent blandar bågar med allémetoden. Det jag föll lite för var att jag tror att här lär hunden sig att köra slalomet med ett framben i taget mellan portarna. Man lär in det rörelsemönstret hos hunden, och hunden får en bra teknik från början i slalomet. Samtidigt som den lär sig självständighet. Sen är det ju en del hjälper att träna bort. Men jag måste säga att jag gillade idén.

Nu ska jag sluta för ingen orkar nog läsa hit ner. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är intressant. Antar att jag är en riktig agilitynörd ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv