onsdag 10 april 2013

När abstinensen blir för stor..




Det är då man packar in man och hund i bilen och åker och kollar "läget" på klubbens planer. Nedfarterna på balanshindrena börjar komma fram men det är fortfarande ett tjockt täcke snö på planerna. På lydnadsplanen hade dom plogat fram en plätt och plockat fram lydnadshindret. 

PERFEKT!

Så idag har jag och Turbo börjat våran "startträning". 
Å han har hoppat sitt första hinder med bom, eller ja..på lydnadshinder är det ju ingen bom precis. Men ni förstår vad jag menar. Han springer inte igenom ett hinderstöd som han har testat på tidigare. 

Så idag tränade vi start med mig på båda sidor. 
Att jag sprang på vägen ut.
Att jag kunde stå en eller flera meter åt sidan och att han fick söka hindret lite. 
Att vi startade samtidigt.

När vi tränade så kom det en tjej med en malle som ville träna på hindret efter. Först sprang Turbo fram till henne men stannade några meter ifrån, var på väg till tillbaka till oss men valde sen att springa fram. Lillskit! Så vi hämtade tillbaka honom och sen medans vi tränade klart så tränade tjejen med mallen platsliggning bara några meter bort så både hon och vi fick träna på det. Perfekt med störning från en hund vi inte känner. Sen skällde han till mot den en gång, men förutom det så gjorde han inget mer. Han försökte inte springa fram eller var för intresserad av hunden. Utan han valde istället att vara med oss och träna. Superkul!!! Det är ju första gången han tränar riktigt utomhus och med andra hundar över huvudtaget. Där både han och andra hundar är lösa för den delen. Så jag tycker han var duktig. 

Han kändes förvånansvärt lätt att lära hoppa. Efter ett visningsförsök så sprang han och hoppade själv sen. Å i full fart! Så jag hoppas att vi kan behålla den i en hel bana så småningom. Längtar tills alla hinder är ute så man kan träna nu. Tills dess blir det startträning. Mike ska även få vara med där...tjuvstartarn min!!!! :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv