söndag 17 maj 2015

Tävling i Tierp

Den senaste veckan har det varit lugnt med agilityträning. Tiden har inte räckt till. Tobbe har varit borta mycket och jobbat extra så vi har varit bil lös. Så det har blivit mycket koppelpromenader och intervallträning i backe istället. För dit tar vi oss med vagnen :) Vi skulle egentligen tränat med Anna & Annika L i veckan men fick ställa in då Tobbe blev inringd för extra jobb. Så på fredan när svärmor ville träffa Hanna innan Miami så passade vi på att åka och träna ett kort pass. Han kändes fin men släppte bakbenen lite dom två första varven i kombinationen. Sen satte han den fint med snygga slalomingångar. Det var spårtävling på klubben så vi skyndade oss att köra innan dom skulle starta lydnaden. det var elithundar så dom sa att det inte gjorde något om vi tränade samtidigt. Men vi ville inte störa någon och vi hann klart lagom tills dom skulle starta.

Sen igår, Lördag, så åkte jag ut i Hedesundaskogen med alla tre hundarna efter vi kommit hem från Sandviken. Vi gick en långpromenad så dom fick busa och rusa av sig när dom varit duktiga och varit hemma själv i flera timmar. På vägen hem så åkte vi förbi klubben där Mike fick köra ett kort pass. Å bara av att dom andra två var med så var Mike mycket mera uppspelt. Jag som har tyckt att det varit så bra nu för han har varit så himla lugn. Så jag fick påminna honom några gånger att använda huvudet då han stressade. När han väl koncentrerade sig så gick han jättefint. 

För några veckor sen när jag pratade med Berit så tyckte hon att vi skulle anmäla till lite tävlingar. Så vi anmälde till tre stycken. Två som dom skulle på och en klass 2 i Tierp bara för att det var så nära. Jag tänkte att det kunde vara bra träning för Mike att gå vidare i våran miljöträning. Så vi kunde se hur långt vi kommit. Regnet vräkte ner idag och banorna var blöta och hala. Vi bestämde att vi skulle köra ändå.

Förra året så var Mike så himla störd av löptikar och vädrade i luften och sprang åt helt motsatt håll mot för mig på flera tävlingar. Så har han inte gjort innan. Så det var en av många små anledningar till varför vi valde att kastrera honom trots att han är så gammal. Det hjälper det det hjälper helt enkelt. Det kan ju inte bli sämre. I vardagen tycker jag att han har blivit mycket lugnare så nu var det spännande att se hur det skulle gå på tävling.

Mina mål med dagen var att vi skulle springa banan tillsammans. Sen om han rev eller det blev fel skulle jag skita i det. Första loppet var en jätterolig bana!! Klurig med många hinderfällor men man kunde göra rolig handling och handla den på flera olika vis. Vi diskade oss typ tre gånger tror jag men oj va roligt det var! Mike var het men vi körde tillsammans! Det bästa var att han rev inte ett endaste hinder!! Tjohoo!! Å en del av banan är jag så nöjd med så det gjorde verkligen inget att vi diskade oss.

Mitt andra mål med dagen var att jobba på tävlingsmiljön.
I början gick vi en sväng med Anna och hennes hundar. Mike var het och fulskällde som han brukade göra tidigare på tävlingar. Såå trist. Men jag hade räknat med bakslag och vi är inte riktigt där vi vill vara än i den träningen. Han skällde när han såg andra hundar köra och triggade igång när dom skällde. MEN det bästa var att det avtog och när vi gick ifrån bilen inför lopp två så skällde han ingenting. Han bjöd istället in mig till fotgående och utan ljud!! Som vi jobbat på det hemma!! Vi lekte lite och tränade lydnad alldeles bredvid agilityplan och han var så duktig som lyckades koppla bort att dom andra som körde trots att dom skällde jättemycket. Sen när det blev våran tur så kändes loppet jättebra TROTS att han släppte benen nån gång och vi diskade oss när han tog fel hinder. Men det var mitt fel. Men att han var så fin innan det loppet och han körde verkligen med mig och det var den känslan som var målet. Så jag är nöjd med dagen!

 Miljöträningen får vi jobba vidare på men vi nådde våra mål för dagen!
Å det är det som räknas! Nu ska vi fortsätta göra framsteg så är jag säker på att nollorna kommer sen. Nu tränar vi ju igen...det är ju mer än vad vi gjorde ifjol.. :)

Nu är vi verkligen på väg tillbaka.
Å ja älskart!!

PS. Annika tränade oxå agility idag med One. HEJA HEJA!!! ;P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv