torsdag 13 januari 2011

Agility i dagarna tre

Tommy Lee i Solna 2009.
Foto: Thomas Woxberg

Nu har jag verkligen fått stilla min agilityabstinens lite. Måndag, tisdag & onsdag har vi tränat. Längesen träningsdagarna kom så tätt. UNDERBART!

I måndags tränade Mike och jag med Måndagsgruppen. Malin hade gjort några övningar efter filmen med Grundövningar för agility. Först kombinationer som vi sen satte ihop till en liten bana/längre kombination. Det var jätteroligt att få sig en ordentlig genomkörare. Å att få köra övningar som någon annan förutom mig och Annika hade gjort. Man faller lätt in i ett mönster i sitt byggande och väljande av övningar att träna på. Det var en jätterolig träning och jag var jättenöjd med Mike. Jag tycker att han har ökat tempot lite nu, för nu grälar han på mig igen då han tycker att jag är i vägen eller för långsam ;) Annika tyckte också att han hade ökat så det var nog inte bara jag som inbillade mig :) Han river lite nu, vilket han inte har gjort tidigare. jag tror att det beror på att han inte har anpassat sig till den nya farten än. Så därför tänker jag inte bry mig i det för tillfället. Får ta tag i det sen om jag tycker att det blir ett problem. Men det händer för sällan än så länge för det.

I tisdags så var jag och Mike iväg på klubbens Allmänna klass 1-2 träning. Sara stod för övningarna. Jättebra saker för oss att träna på. En övning var hopp-slalom-hopp-slalom-hopp, en var med bara balansbommen så man fick träna kontaktfält, och den sista övningen var en kombination med hopphinder och en lång tunnel. Precis vad jag ville ha mer av i våran träning just nu.

Jag tränade ju lite intensivt med att få in lite kontaktfält på balansen innan utesäsongen tog slut. Så Mike klarade att gå över balansen och hade lite grund till kontaktfälten. Men ingenting som jag tycker att vi riktigt hade befäst. Men i tisdags så imponerar han verkligen på mig då han springer hela balansen gång på gång med jättefina kontaktfält. Det vi måste träna mera på är att han alltid ska vänta på mitt släppkommando. För dom gånger då jag började ta fram leksaken så sticker han utan att vänta på kommando, men den störningen får vi helt enkelt lägga in i träningen. Jag är bara så glad att han kom ihåg och gjorde så fina kontaktfält trots att vi inte har tränat det nästan nå.

Slalom har vi ju precis börjar med. Så i slalom övningen gick han lite tok i början, men kom på ganska snabbt vad han skulle göra. Jag tyckte han ökade farten in i första porten under träningen. Jättekul att se att han ökar i självförtroende. Han har lite svårare att gå slalom med mig på höger sida. Jag vet inte om det var för att jag började från vänster eller om det var för att ingångarna blev lite fel då pinnen som länkar slalomet låg före första porten. Så nästa träning ska jag bygga upp det från andra hållet och se hur det går då. Vi kör fortfarande mest med bågar, tog av dom någon gång bara.

Lilleman är verkligen jätteduktig. Jag tycker det går framåt för varje träning. Ska bli kul att se hur han utvecklas när vi får lite mera kontinuerlig träning.

Igår tränade jag och Tommy Lee med Laget. Vi byggde upp en övning, men körde två olika vägar. Rolig övning, även om träningen inte gick särskilt lysande. Lee har fallit tillbaka ganska rejält till sina hang-ups. Inge roligt alls. Så nu ska vi lägga upp träningen på så vis att Lee får köra som resten kör första gången, för att efter ett försök bara få köra med fart utan stopp, och sen kanske köra som det är tänkt igen. Han är verkligen svår,man får klura rejält för att det ska bli bra. För jag VET att ha kan göra det riktigt bra. I somras slog han ju till och vann båda agilityklasserna i Härnösand. Så han har ju kapacitet, som han inte riktigt vet hur han ska utnyttja. Man kan ju inte bli besviken på honom heller när han ALDRIG hittar på några dumheter, utan verkligen försöker göra rätt alla gånger. Han är ju världens bästa hund på det viset. Så det är så synd att vi har dom här hang-upsen. Men vi kämpar på, och till vårens tävlingar och SM ska vi se till att vara i form och hittat flytet igen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv