onsdag 19 januari 2011

Lydnadskurs


Idag har vi debuterat.
Vi har tränat lydnad inför -och med andra hundar för första gången.

Jag var lite nervös. Jag blir ju som alltid lite tafatt när folk ska kolla på mig och kommentera. Även om jag tycker att det är skitbra och jag vil ha det så blir jag.....ja..tafatt. Jag blir så trött på mig själv. Mike var uppe i varv när vi kom in och även idag fick vi ett kvitto på vad vi behöver träna mest. Träna med störning. Passivitetsträna med störning.

Jag tror Mike pep sig igenom hela tre timmar, minus då han själv fick göra något aktivt.
Men nog om det dåliga...nu till det som är mycket roligare...det som var bra.

Vi var först ut av alla att visa hur långt vi kommit i fjärren. Inte ett toppmoment att börja med när Mike var så uppe i varv precis. Men det ska ju gå ändå. Han fick till några fina skiften. Det som var toppen var att Malin klickade och jag belönade. Skitbra!! Måste träna med någon oftare..det underlättar verkligen.

Nästa moment var rutan. Den har ju inte vi börjat med, så vi tränade lite skick att trampa på target och nöjde oss med det. Vill träna det själv tills vi lärt in det skapligt. Lyssnade och kikade på alla andra där ist.

Sist var hopp över hinder. Det hade vi inte tränat sen i somras. Fick påminna lite om hur momentet gick till. Sen gjorde han det bra.

Jag passade även på att träna lite fritt följ på sidan av när dom andra körde. Han gick med bra koncentration ibland, för att rätt som det är tappa den, och sen gå fint igen. Tränade en kort platsliggning med hakan i marken på slutet och då låg han så himla fint. Kort & bra! :)

Vi lånade Jennys apportbock också och tränade 1:ans apportering. Ny apport = gripa direkt. Så där fick jag påminna honom att vänta på kommando. Sen gjorde han det fint som vanligt.

Roligt att se vad som sitter och vad som inte gör det. Nu ska här tränas!!! :)

Jag tror det blir bra i slutänden. Han är ung, har dåligt tålamod och tycker att det är döööötrist då det inte händer något. Lite mera träning bara...

Nu blev man jäkligt taggad. Att både planera träningspassen bättre & träna med andra.

1 kommentar:

  1. Mike kommer att bli kanonbra, han är ju bara en liten plutt än och ändå gör han så många saker så himla fint!!! Duktig matte, duktig hund!!

    SvaraRadera

Bloggarkiv