torsdag 20 januari 2011

Förmiddagsträning

Imorse beslöt jag mig för att hyra ridhuset för att endast träna Lydnad.

Vi körde igenom hela lydnadsklass 1, utom hopp över hinder & tandvisning.

Platsliggningen gick bra. Han låg som ett ljus i en minut med hakan i marken. Jag belönade.
Gjorde en till lite senare och det började bra. Tänkte att han skulle få ligga två minuter denna gång. Plötsligt sparkar en häst i väggen, Mike far upp med huvudet och skäller. Han blir lite frustrerad när han inte vet vad som händer. Vi gör om. Han ligger på enbart lydnad, så jag avslutar snabbt och belönar. Här behöver vi mera störningsträning.

Ställande under gång gjorde han riktigt snyggt idag. Fin possition i fotgåendet, ett snabbt ställande, stod blixtstilla tills jag gick tillbaka & avslutade med ett snabbt sättande rakt vid sidan.

Inkallningen tjuvade han på första gången. Talade om för honom tydligt att han skulle ha stannat kvar. Antti tyckte ju att jag kunde visa lite mer bestämt när han gjorde fel med flit.( Å sen satt han jättebra under hela träningen då jag bad honom. ) Vi började om och han gjorde en skitsnygg inkallning.

Läggande under gång var tiomässigt idag. Såå kul. Ibland brukar han blanda ihop det med ställandet. Vi har jobbat mycket med förberedande inför momenten nu, och det verkar ge resultat.

Apporteringen var skitsnygg. Hoppas han gör lika fina om vi ska tävla. Ska låna apportbockar av andra att träna på. Det var nyttigt att se igår hur han gjorde då. Idag var det ju våran egen.

Fria följet var han en dröm i idag. Han hade en sån otroligt fin possition som han höll hela tiden. Jag kände mig alldeles lycklig när vi gick där. Högersvängarna gör han jättebra. Idag fixade han några riktigt snygga vänstersvängar också. Det känns nästan som att det inte är någon skillnad för honom om jag går eller gör en språngmarsch. Han verkar snarare tycka att det är häftigt att det händer något och ökar koncentrationen.

Ett TOPPENPASS med andra ord!!!!

Jag ska iaf börja träna Jennys övning som hon tipsade om igår. Bättre bakdelskontroll skadar ju inte. Men nu vill jag hyra och träna med andra :) Så vi kan få träna med den störning vi behöver. Nytorp på onsdag ska bokas in, men skulle vilja få in ett pass hertsjö också.

Nu ska jag ta in ved innan jag ska iväg och jobba. Trevlig torsdag allihopa!!! :)

Såhär såg det ut när vi började träna inför klass 1...ställande under gång :)


3 kommentarer:

  1. Jag behöver ha lite kommendering, så ropar du mig kan vi vara störning åt dig, bara jag vet lite i förväg.

    SvaraRadera
  2. Jag kan vara störning! Vi övar ju Fot, fint och sitt nu:P

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Duktiga ni är som tränar på! Jag vill gärna ta LP 1 med Era men vad sjutton - hur ska man hinna!!! För mig är det först och främst agility och vallning som gäller så det känns lite jobbigt att ha så mycket annat att träna också. Vi får se. Kanske att det hinns med om vintern är lång . . .

    SvaraRadera

Bloggarkiv