söndag 2 januari 2011

Söndagsträning med Laget

Vår kom hit. Jag längtar efter dig.

Idag har vi haft träning med laget igen. Vi körde två övningar där vi hade lagt in Jennituss i båda. Vi tycker att det är en bra sak att kunna och ha med i handlingen så nu ska den tränas in. Hundarna läste den jättebra, så nu ska vi bara lägga in den i olika ställen i olika övningar så både vi och hundarna blir säkra. Första övningen hade vi inte gjort själva utan hittat. Superbra övning där man kom ifrån en lång rak tunnel i hög fart för att sen skicka ut hunden runt ett hinder efter tunneln, göra en tysk, direkt efter en jennituss och avsluta med en jakko och sen bara hoppa över sista hindret. Mycket att hålla i huvudet och få till. Men övningen var skitrolig.

Den övningen fick vi till ganska bra allihopa. Lee är så himla känslig ibland så jag bli knäpp. Man tror att han låst på ett hinder, jag hinner bara tänka annat så ändrar han sig. Skitsvårt. Men vi fick till det bra till slut. Å jag kände mig ändå väldigt nöjd med honom i den övningen. Den andra övningen funkade sådär. Vi körde den i somras också och då gick den kanon. Så man kan inte hjälpa att bli lite besviken när han låser sig och bara hakar på den lättaste delen i övningen. Han skulle bara hoppa rakt över ett hinder. Istället stannar han och bara hakar...trist när gamla problem kommer tillbaka. Jag hoppas att det är för att han inte har kört så mycket och säkert började bli lite trött där på slutet. För jag vet att han kan. Å han vill ju göra rätt.

Idag så fick vi se lite av vad vi i laget har för svagheter. Så på det viset var det bra övningar. Nu vet vi vad vi måste träna mera på :) Annika filmade lite också, så då kan man ju kika och analysera lite sedan. Ett bra träningspass med andra ord.

Efter träningen åkte jag och Alex upp på klubben och gick en sväng med hundarna. Mike fick också hänga på. Sen åkte jag och tränade lite lydnad med honom innan jag åkte hem. Nu MÅSTE vi flytta ut och träna oftare. Inne tycker jag att han är seg men han håller ändå fin possition. Ute tränger han helt plötsligt och är väldigt PÅ. Samtidigt som han tycker att det är extremt jobbigt att träna där det händer saker runt omkring. Då tar han ut all frustration på allt runt omkring. Jobbigt att koncentrera sig i nya miljöer tydligen. Han vill ju helst ha koll på allt samtidigt ;) Efter vi har hållt på ett tag blir det däremot mycket bättre. Han faller in i rätt possition och får mycket finare koncentration och aktivitetsnivå. Alltså...nu är det träning utanför köket som gäller!!!

Jag har också blivit TOKSUGEN på att köpa en kamera att fota med. Helst nyss.

2 kommentarer:

  1. Haha, jag vet precis vilken övning du syftar på. Tror att det är en viss norrman med en snygg hund av riktig ras som har ritat den övningen.

    Tänkte att jag också skulle bygga upp och köra den. Gissar dock på att Nanan och jag kommer att ha störst problem med första hindret efter långa tunneln. Hennes favvosysselsättning är inte att runda hinder och hoppa tillbaka. Bara att träna mao...

    Du skulle ha åkt och tävlat i Kista du med, jag diggar den tävlingen. Och dessutom är det två finska domare. Kanske går det fortfarande att efteranmäla?

    SvaraRadera
  2. Liza det stämmer alldeles utmärkt det. BYGG DEN! Skitrolig som sagt :)

    Blir inge kista...även om jag skulle vilja..har jobbarhelg nämligen.
    Men ni får filma era lopp och lägga ut i bloggen så jag får se dom :) Å se till att köra skiten ur alla nu. Hejja Bollnäs & gravida kan lixom ;)

    SvaraRadera

Bloggarkiv