söndag 8 januari 2012

Start träning

Start träning

Ikväll åkte klickern fram. Nu ska Mike få lika nördig grundträning som Lee fick. Lite sent, men bättre sent än aldrig. Huvudsaken är att slutresultatet blir bra.

Så idag började vi med det värsta vi båda vet, men som är nåt av det viktigaste att en hund kan.
Starterna
För att undvika misstagen och komma ihåg alla dom där viktiga små sakerna som spelar sån stor roll, så kikade vi på filmen från när jag och Mike var ner och tränade för Jenny. Å just den delen där hon visade hur ja skulle träna starter med honom. Sen är det ju bara bedrövligt av mig att ja inte haft lusten eller motivationen att ta tag i det förns nu. Men nu jäklar!!

Så nu har vi haft vårat första pass. Hemma i vardagsrummet. Om han tjuvar där, var gör han inte då med ett hinder eller en hel agilitybana framför sig.. Så nu börjar vi om ifrån början. Jag fick han att tänka till ikväll. Han fattar ganska fort, fast han har fruktansvärt dåligt tålamod. Så det ska bli spännande och se hur det utvecklas.

Vi tränade även grunder till bakombyten. Mike är dålig på det för jag har inte tränat det så mycket alls. Mest för att jag vill försöka ligga före honom i banan så mycket som det bara går. Så därför har det blivit mer av andra övningar. Men ibland är bakombyten bättre i vissa situationer. Å en hund som inte kan göra ett bakombyte är en brist i träningen tycker jag. För även om man inte vill använda sig av det i annat än nödfall så tycker jag att hunden ska veta vad det är och vara bra på det ifall man behöver göra det. Jag vet att en del inte vill göra det för då kör man inte "offensiv" agility som de flesta vill och måste göra idag för att kunna ligga i topp. Men man kan även göra offensiva bakombyten. Bakombyten i en backsväng. Tycker Jenny är grym på tajta såna. Så såna ska vi också kunna göra. Å visst klarar Mike av ett bakombyte, men det sitter inte som berget. Å jag vill att han ska veta skillnaden på långa och korta.

Nu börjar ja sväva ut känner ja.. ;)
Ett till kort pass innan sängdags..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv