torsdag 14 oktober 2010

Blåsig höst dag

Löv som yr i en vind som viner. Idag är det verkligen höst!

Idag fick Mike träna uppletande för första gången. Fick lite inspiration till att ta tag i det efter att ha läst att både Malin & Anna varit ute och tränat. Å efter att ha skjutit på det i ca 3 månader kan man väl säga att det var på tiden ;)

Försökte komma ihåg allt som Britt-Marie lärde oss. Första skicket visade jag leksaken då jag la ner den. Gick tillbaka och skickade Mike. Han går rakt ut och hittar den fort, vänder och kommer tillbaka då jag lockar på honom...med leksak. Vi byter leksak mot köttbullar och beröm. Sätter fast honom igen, och gör klart för ett andra skick. Samma procedur. Han går rakt ut även den här gången och hittar den andra leksaken, tar upp den men väljer att släppa den och leta vidare. Jag kallar in honom och skickar igen. Han gör samma sak. Jag går ut och hjälper honom, visar leksaken och han ger den till mig och får köttbullar. Förbereder för ett tredje skick. Åter igen ny leksak. Den här gången gör han det bra. Går rakt ut, hämtar leksaken, och kommer in med den. Vi byter mot köttbullar och beröm. Ingången var inte så snabb...sista leksaken var nämligen en pipleksak som jag inte trodde fungerade längre, men några pip kom och Mike slog av på farten. Så till nästa gång ska vi inte ha några saker som låter med oss :)

Efteråt gick vi ner till klubben och tränade lite agility. Däcket verkar komma på plats nu. Försöker utnyttja att köra på yter så länge som vi är ute. Låter han jobba väldigt mycket självständigt och gå på mina verbala kommandon, för att sen gå in och ta en tajt sväng. Svängarna börjar vi få lite säkerhet i nu. Det märks för han har slutat att gräla på mig där ;) trots att jag sticker ifrån honom tidigt. Nu jobbar han ikapp istället. Han är verkligen en dröm att köra. Redan. Hur kan det då bli sen? En pärla är vad han är.

Tränade med Lee en sväng efteråt. Han fick fortsätta träna slalomingångar och självständighet. Idag trasslade det lite med ingångarna igen. Han fick tänka till ordentligt för att klara dom. Han har fått ett finare drag på mitt framkommando nu iaf. Han släpper fortare, vilket är bra. Annars har han ju lätt för att låsa på mig. Belönar mycket då han släpper just nu. La till några grundsvängar men försöker jag tajta in dom för mycket så ser jag hur han tvekar lite och kollar av med mig om jag verkligen menar det. Ibland önskar jag att han var lite mera olydig & bara hoppade istället. Hellre ett hinder för mycket ibland ;)

Ni ser ju vad slut & nöjd han var efter dagens pass. Mike har vilat och tagit igen sig lite. Ser nästan ut som att han lipar på bilden :)

Nu ska vi vila lite. Baka blåbärspaj, äta det och kolla på en film. Ikväll kommer Katarina & gänget och hämtar upp mig. Vi ska till Gävle på föreläsning. Klubben betalar för oss som är instruktörer. Det ska bli roligt & intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv