måndag 11 juli 2011

1:a pinnen i Agilityklass i hamn


Herregud vad jag är glad att jag åkte till Arvika. Känslan efter helgen är på topp!

Vi fick ett resultat med oss hem. En 2:a plats & våran första pinne. Trots det är ja mest nöjd med sista hopploppet. Han gick så mjukt och fint hela banan igenom, trots att den var svår för att vara en klass 1. Då tyckte jag till o med att lagloppen på SM var enklare..

Vi tar det ifrån början...

Lopp 1.
Vi började med en agilityklass. Det var en rolig bana, men lite klurig för att vara klass ett. Mike gjorde ett fint lopp men var väldigt i gasen vilket resulterade i två slarv rivningar & han klassiska kommer-in-i-första-porten men-har-för-hög-fart-springer-stutt-i-tredje-och-missar-en-port. Slalomet jobbar vi ju på så det vet ja ju att vi måste träna mera på. Jag tycker däremot inte om att han slarv river sådär bara för att han vill gasa på. Det är nåt han har börjat på med nu på slutet. Jag bestämde mig därför att om han gör så i nästa lopp med så går vi av banan. Jag har gjort så en gång på träning då han rev mycket och helt plötsligt så försvann rivningarna spårlöst... Tidsmässigt kom vi in 0.36 sek. efter vinnaren. Trots att vi tog om slalomet på tre portar. 4 bästa tiden. Så det var kul att se att vi låg med i toppen efter första loppet. Särskilt när det var så grymt snabba hundar med. Nästan bara bc...även några norska.

Lopp 2.
Turligt nog så la min lilla torped band på sig och sänkte farten & använde huvudet i hela agilitylopp 2. Även om ja hörde att han tyckte det var jobbigt och gnydde både i slalom & svängar ;) Han gick fint men vi fick två missar där vi tappade mycket tid. På ett ställe där vi skulle till gungan så drog den rackarn till balansen (balansen-lover), jag ryter i och får stopp på honom precis då han tänker sätta upp tassen på balansen. Han vänder och kommer rätt. Tappade flera sekunder på att han drar dit och stannar innan han kommer rätt igen. Men trots det så räcker tiden till en 2:a plats å våran första pinne!!!! :) Duktiga Mike!! Vinnaren hade tiden 30:82 och vi hade 31:39. Känslan i loppet var sådär, det såg mycket mycket bättre ut än vad det kändes. Fick se loppet efteråt eftersom Linn filmade med sin mobil. Supersnällt!! Hon skickade filmerna till mig men tyvärr vill dom inte funka :( Typiskt!!

Lopp 3.
Sen var det dags för hoppklass. Å OJ va vi fick springa! En riktig hejdundrande springbana. Den var superrolig. Min enda plan var att springa järnet och försöka hinna till svårigheterna före Mike så ja skulle kunna hjälpa honom där. Mike gjorde nog ett av sina bästa lopp någonsin där. Han gick så mjukt, fort & det bara f l ö t på. Härlig känsla!! Det var första gången jag har haft den underbara känslan med Mike ett helt lopp. Underbart!! Tyvärr fick vi en rivning och tredje sista hindret så kom han i fart och jag gör ett bakombyte mot ett staket. Mike förstår inte riktigt va ja menar så han springer in emellan hindrena istf att hoppa. Ja tar om slutet så vi diska oss. Men ja var jättenöjd med honom där ändå!! Rolig bana med långa raka tunnlar, in i en klurighet där man kunde ta dom tajt och sen fullt ös igen.

Lopp 4.
Sista agilityklassen var en skitsvår bana. Inte en klass 1 om ni frågar mig... 4 nollor utan tidsfel totalt i s-m & large tillsammans.
Mike gjorde ett jättefint lopp och klarade saker som ja inte trodde vi kunde ännu. Loppet flöt på jättefint, det som var synd var att han hoppade över en pinne mitt i slalom igen. Grr. Lite för hög fart för att han skulle orka ta det. Jag valde att bara köra på eftersom det ändå skulle vara ett fel. Vi diskar oss, men hade det inte varit för den missade porten så gick han superfint. Jag var jättenöjd med det loppet.

PLUS
Det roligaste med dagen var att se att Mike höll ihop så bra i fyra lopp. Vi hittade flytet och känslan i loppen & just nu betyder det sååå mycket mer än nollor och pinnar. Även om det är dom vi strävar efter så tycker ja känslan i loppet är viktigare. Sen är pinnarna ett roligt plus :D Han tog slalomet jättebra i två lopp. Fyra lopp som ja är nöjd med. Skitkul faktiskt!! Man brukar annars ha ett som är pissigt...men nu är ja nöjd med alla fyra :) Även om det inte gav så mycket resultatmässigt... Det känns ändå som att vi har utvecklats mycket och det är roligt att se att det går åt rätt håll.

I vanliga fall brukar Mike alltid sitta och kolla framåt i bilen. Jag tror inte ja såg huvudet i backspegeln på hela resan hem som tog 5 timmar... Trött kille vill ja lova ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv