torsdag 11 november 2010

Framsteg

Jag har lyckats övertala krokodilen..öhh..ja menar Mike ;)
Han köper min idé om apportering mer och mer.

Han kan nu ta den, hålla i den i några sekunder & släppa på loss.

Det vi tränar på just nu:

Gripandet
Jag vill att han tar den snabbt, bestämt & håller den stadigt.

Vi har kommit till att han tar den snabbt, stadigt MEN ibland felplacerat i munnen. Jag vill att han ska ta den där ute, medans han ibland är för ivrig och tar den allra längst in i munnen. Det resulterar ju i att han inte orkar hålla i den någon längre stund. Plus att det kommer tugg. Så det ska vi jobba vidare på.

Transporter
Att han får gripa apportbocken, komma till mig och släppa på kommando.

Han gör det han ska. Men ibland släpper han före kommando, pga för hög belöningsförväntan.
Har belönat väldigt fort eftersom vi precis har börjat med momentet. Ska börja med att låta honom vänta lite innan belöningen kommer.

Vi började med transporterna för att se hur han griper i fart. Då griper han den alltid jättefint. Men där håller han den inte lika stadigt vilket gör att han tar omtag vissa gånger.



Vi har kommit en bit framåt. Nu ska vi bara jobba vidare. Så hoppas vi att det blir bra till slut :) Det är tur att man kan nöta lite sådana här saker inomhus, när man är sjuk och inte orkar göra så mycket.

1 kommentar:

  1. Låter som Mike är lik Tyne när det gäller apportering. Tyne hugger den oxå i ett nafs, med hela munnen så den hamnar för långt bak. Men tugg som följd. Men nu börjar hon lära sig hur det ska gå till.

    SvaraRadera

Bloggarkiv