onsdag 9 februari 2011

Lydnadsträning i Nytorp

Ikväll har jag och Mike varit i Nytorps ridhus och tränat. När vi kom dit var han yvig och ville kolla vad alla andra höll på med, hade jättesvårt att koncentrera sig. Det klickades, pep ifrån pipleksaker och tjoades. FÖR intressant för att inte kollas in tyckte Mike. Jag försökte se om han släppte det om vi började träna lite. Men icke. Men efter kanske en kvart (så svårt att veta tiden..) så var det som om det släppte. Vi kunde träna som hemma. Han kunde vara lös. Han hade fokus på mig och skötte sig jättebra.

Vi tränade:
  • Höger och vänstersvängar i fotgåendet. Han känns så fin där nu och jag tycker att han verkar tycka att det är mycket roligare nu och får mer självförtroende av det. Han klarade av tempoväxlingarna från språng-vanlig marsch jättefint idag. Vi körde inte så mycket halter, utan jag vill att vi får mer flyt i våra svängar först så han blir säker där. Så han inte sätter sig i svängarna för han tror att vi ska göra halt.
  • Inkallning. Belönade stanna kvar i början. Hade en boll med idag som jag kastade, det tyckte han var jätteskoj. Vi körde även hela, raka inkallningar. Det vi måste träna mera på där är ingångarna. Det ska vi lägga lite extra krut på nu.
  • Vi körde lite hopp över hinder. Delade upp och belönade att han bara satt kvar, han fick hoppa ifrån olika vinklar, å hela momentet. Även där är ingångarna det vi behöver träna mera på.
  • Apportering. Om jag inte räknar mitt försök då han inte var i rätt sinnesstämmning där i början så gjorde han dom klockren idag. Lika fint som hemma. Hjärtat!!
  • Platsliggning. Vi körde inte med dom andra eftersom dom började med det precis när vi kom. Så vi gjorde en egen för oss själva när dom andra tränade med annat. Först en på kanske 15 sek. bara för att få tillfälle att börja belöna rätt beteénde. Sen gjorde vi en på ca 1,5 minuter. Han låg jätteduktigt med hakan i marken, trots all störning. Tänker köra några korta nu i början när vi tränar med andra. Hemma klarar han ju mycket längre tider, men jag vill att han ska lyckas i början. Därför kör vi korta.
Det var 3dje gången Mike tränade lydnad i ett ridhus idag. 3dje gången han tränade med andra. Första gången pep han sig igenom tre timmar, utom då han själv fick vara aktiv. 2ndra gången gick mycket bättre och vi hade bra bitar med fin konsentration. Nu 3dje gången var han yvig i början, men skärpte sig snabbt. Det känns som att det går framåt varje gång. Vi ska försöka komma iväg på träningarna med andra nu, vara mycket nere på stan och bara vara på nya platser där det händer saker. Mycket socialträning & störningsträning.

Fy va roligt det är att träna lydnad just nu!!!

Det jag gillade mest idag var när han slappnade av då vi tränade. Han gick fint och hade fin konsentration före, men vid ett tillfälle så kände jag att han släppte "jag-är-beredd-att-hålla-koll-tänket" och bara slappnade av och tränade med mig. Svårt att sätta ord på känslan.
Det känns som att Mike och jag börjar känna varandra i träningen nu. Det gillar ja!

Han tyckte dessutom att Jenny hade en förbaskat rolig träningsväska...många roliga leksaker. Han kikade avundsjukt ner i den en gång när Jenny var och hämtade en leksak åt Alice. Så jag ska göra en egen med en massa träningsleksaker i som vi ska ha nästa gång. Har aldrig brytt mig i att ha en sån tidigare eftersom Lee inte har brytt sig. Han har lixom nöjt sig med mig och samma leksak.. ;) Gofis! Medans Mike tycker det är lite häftigare och uppskattar olika saker. Malin hade en skiiiiitrolig pipis som hon hade köpt på dollar idag...så jag ska nog köpa en sån imorn och överraska lillemannen.

2 kommentarer:

  1. Kul att ni kommit igång med lydnaden ordentligt, såg jättefint ut på filmen! Jag har dock lite samma problem i svängarna...jag tänker för mycket och det slutar oftast med att jag blir lite flaxig!
    Tänkte åka upp och kolla på länskampen på sön så då kanske vi ses??? Slutar väl med att ni får in mig i agilityn också! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte dit, vi anmälde oss inte. Men Annika ska dit :) Klart du ska börja med Agility...det är såååå kul! Man får en riktig kick av det :) Mike och Sky älskar agilityn, tror Milton också skulle göra det :)

    SvaraRadera

Bloggarkiv