söndag 13 februari 2011

Sofia hemma

Ihelgen har Sofia varit hemma.
Vi bokade Hertsjö och tränade med laget.

Vi körde två övningar med det "nya" att dra hunden över ett hinder med armen närmast hunden. Inte med den vanliga draghanden. I vissa situationer är det absolut mycket bättre än att använda draghanden, då den kan göra att hundarna river hindret när man måste befinna sig så nära själv. Den här handligen passade Sofia och Ninja jättebra. Tror helt klart att det är deras grej. Annika filmade så vi får väl se om det kommer en film så småningom.

Ninja, Mike & Sky fick börja.
Jag fick springa som en idiot för att hinna med Mike "långben" som öste järnet. Det var lite klurigt i början innan man fick till det. När det går fort märker man verkligen vilken skillnad det är på att köra en rutinerad hund som tar signalerna på en gång. Mot för en orutinerad som man måste tala om i god tid för vart man ska, annars hinner det hända så mycket. Det är också då man märker hur viktigt det är med grundträningen. Mike gick väldigt bra så det var kul.

Det roligaste var ändå att Lee var tillbaka på banan. Vild, galen och helt överlycklig över att få träna. Sist gick det ju inge vidare och det kändes verkligen trist att han hade tagit ett sånt stort kliv tillbaka efter vilan. Till min förtjusning så fanns det inte ett spår av det igår. Han gick superfint. Fort gick det och oj va fint han tar mina signaler ibland. Älskar verkligen att köra med Lee när han är såhär. Annika lydde mina tidiga order om att avbryta mig efter ett par varv. Så lätt att köra för länge och Lee ska köras kort. Vila. Å sen köra kort igen.

Mina hundar skötte sig galant. Jag däremot kände mig lite ur form på slutet ;)
Men herregud va roligt det var att få träna med laget igen. Vi har verkligen tränat ihop oss och vet varandras svagheter och brister. Vi peppar varann och kör på varandra till max. Det känns verkligen som att man har kommit framåt efter träningen. Så kul! Längtar tills utesäsongen sätter igång nu så man kan träna när man vill!!!!


Hittade lite gamla bilder på Tyson i en mapp när jag kikade på gamla kort. Gullhunden!!


Hela kullen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv