tisdag 1 februari 2011

Bra träningspass

I lördagsmorse hade Annika och jag bokat ridhuset för att köra ett pass med både dom stora & dom små. Vi börjde med dom små. Vi hade en kombination där vi körde thredels (stava?) & en lite längre kombination med olika byten och åtta pinnars slalom.

Båda övningarna tyckte jag gick jättebra. Mike är verkligen en dröm i agilityn. Vi körde åtta pinnars slalom utan bågar. Å han gör det så fint. Ibland blir det självklart fel. Men det är så roligt att se varje framsteg för både Mike och Sky varje gång. Det händer någonting hela tiden.

Efter att ha kört slut på dom små.. ;) Så var det äntligen, tyckte Lee, dags för dom stora.
Lee var supergasad och galen. Det kändes som att köra en vivelvind. Å även om vi tappat mycket form sen i somras så känns det som att vi vet hur vi ska plocka fram det, och han svarar bra på det. Jag blev så himla lycklig av att köra honom i lördags. Lee är verkligen lyckopiller :) Han har sådan glädje i det han gör på agilityplan. Vi körde med känsla, den där bra känslan som jag vill ha. Så dagens träning kändes jättebra!! Speciellt efter att Annika sagt åt mig att köra på honom lite mer och mera bestämt. Jag blev kvar lite i att köra som jag kör med Mike, försöka ge honom tid och inte vara så på. Inte bra när Lee går som bäst av raka motsatsen. Tur man har bra träningskompisar som känner en själv och ens hundar utan och innan.

Jag fick även köra Takida litegrann..ojoj..hon är verkligen grym nu. Så lätt i handen & det känns som att inget kan gå fel när man kör henne. Jag hoppas Annika och hon gör riktigt bra ifrån sig och plockar fram det även på Folksam Cup ihelgen. Vi håller alla tummar vi har för brudarna våra =) Å resten av Bollnäsgänget såklart!!!

Igår var det ju träning med Måndagsgänget också. Malin hade gjort en längre kombination på 16 hinder. Så det blev ju som en liten bana. Banan avslutades med en raka längs ena kortsidan som fortsatte in på långsidan och svlutades med slalom. Hundarna fick upp ganska hög fart där. Å en av slalomingångarna är ja sååå nöjd med. Mike kom i jättehög fart och bara sätter slalomingången, utan bågar eller nåt. Jag blev verkligen imponerad. Duktig han är min lilleman. Vi hade nån rivning på rakan. Det är för att han har för hög fart och skyndar sig. Ingenting som jag tänker bråka nåt i. Han måste ju få känna sig fram litegrann, så jag tror han löser det bättre själv än att jag ska bråka om det. I övrigt gick han jättefint i den kombinationen.

Vi tränade även på "tyskar" & däcket. Däcket måste vi nöta lite...Mike tycker det är lite svårt ibland. Sen var det en övning med a-hindret så man fick nöta lite kontaktfält. Jättebra!! Kontaktfälten måste vi få upp lite säkerhet i. Han gör dom oftast korrekt men han har alldeles för lite tålamod för att stå kvar tills jag ger mitt släppkomando. Det går bra om jag står still, rör jag mig framåt så står han kvar med lilltån och sträcker sig så låååååångt han kan efter mig typ.. ;) Även om allt är långt ifrån perfekt så tycker jag att vi har en väldigt bra början till grund. Jag riktigt längtar tills vi får börja tävla nu!! Men jag är glad att vi har lång tid på oss att träna än. Vi har ju inte ens börjat lära in gungan...ops...dags att börja nu känns det som :)

Nu ska jag äta lite frulle, sen blir det långpromenad med Berit och hundarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv