torsdag 10 mars 2011

Lydnadsträning i Alfta med Jenny

Min plan var att länka klass 1 momenten fritt följ, läggande under gång, inkallning och ställande under gång. Planen ändrades ganska fort.

Efter dagens träning kom jag fram till följande:
  • Jag måste göra upp en plan för våran lydnadskarriär. Tidigare har jag tänkt "vi börjar med ettan, sen tar vi tvåan & sen får vi se när vi tar trean" ..osv. Det tänket fungerar inte när man ska köra seriöst. Jag har tidigare lallat med, men nu vill jag inte bara lalla längre. Jag kräver ju mer av både Mike och mig själv. Å gör jag det så måste ja strukturera upp det lite mer. Nu ska jag utgå ifrån elit-momenten & jobba mig neråt. Hur vill jag att det ska se ut? Vilka kommandon ska jag ha?
  • Vi måste träna på olika platser flera pass i veckan. Mike reagerar väldigt mycket på omgivningen. Han är även väldigt störd av att det står koner och ligger apportbockar på planen.
  • Vi ska akta oss för startfällan.
  • Vi ska ändra våra halter.
  • Mera stadga i ligg.
Det bästa med att träna med människor som har kommit längre i träningen än en själv är att man kan se vart dom har fått problem, och försöka undvika dom själv. Plus att man får superbra feedback och tillrättavisningar på sånt som man inte har tänkt på själv.

Ett bra exempel på att man lär sig & ändrar kriterier längs vägen är hur man ser på saker. Ta tex. den här filmen nedanför. Innan jag började med fjärrdirrigeringen var det här mitt mål. Den var ur mina ögon då en PERFEKT fjärr. Nu kollade jag på den idag. Å vet ni vad...jag ser ETT FEL! Eller fel och fel är det ju inte. Det är fortfarande väldigt imponerade. Men jag ser en förflyttning i andra skiftet. Höger baktass. Ingenting som säkert skulle ge neddrag eller som gör att hunden flyttar sig. Men det är ju som en sån grej som jag skulle kunna haka upp mig på. En detalj, som inte påverkar helheten. Är det då en detalj som är värd att peta i?

Svårt. Man får verkligen inte fasta i detaljerna för mycket, för i slutändan så är det ju helheten som räknas. Mitt lydnads tänk har ändrats. Jag ser utmaningar som jag längtar efter att få ta tag i. Jag känner mig jättesugen på att träna. Å jag vill satsa framåt. Nu måste jag göra en plan!
Ska börja på innan ja börjar jobba....Titta & Njut av den underbara fjärren här nere så länge!

Ps. Hunden är med i landslaget nu... :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv