måndag 18 april 2011

Årets första tävling

En träningstävling hos Familjen Tangfelt i strålande solsken, glada agilitymänniskor & gröna grässtrån!
Igår klockan 10.00 var det samling. Jag hade bestämt att både Lee & Mike skulle få köra. Kolla av vart vi står efter vintern. Det var två hoppklass banor. Nr 2 var helt i min smak, hundarna fick dra på, tydliga linjer & även svängar där man kunde tjäna tid.

Hur gick det då?
Tommy Lee var först ut av mina två. Första loppet kändes k a t a s t r o f ! Våran gamla hang-up, Lee var klistrig och skulle in på vänster. Blir tvungen att lägga ner honom innan vi kan fortsätta. Han rev också ovanligt mycket. Inget bra lopp. Tack och lov så släppte det riktigt bra i dom nästa två loppen. Å även om jag kände av det litegrann så var han ändå tillbaka på banan. Å vi hade skapligt med flyt. Jag var också förbaskat dålig, inge offensiv alls. Så jag måste verkligen skärpa till mig.

Lille Mike då???
Hans första banträning & hans första tävlingsliknande situation någonsin. MEN han skötte sig jättebra. Vi behöver träna mera på att vara bredvid banan och titta på då andra kör UTAN att bli avundsjuk ;) Så det ska vi verkligen lägga krut på under våren. Första loppet gick det skapligt ibörjan, men då vi kom till slalom så gick det tok. Nytt slalom och han verkade tycka det var lite konstigt först. Så efter att ha tagit om det en gång och han åter igen gick ur så hoppade vi över det och fortsatte resten av banan. Andra loppet gick bättre. Eller ja..inte starten ;) Det var däcket och det sprang han bara under så vi fick ta om det ett par gånger. Men sen när han hoppade det och körde resten av banan så kom vi mål på bara fem fel. En rivning. Malin hade "inte sett" att han kutat under däcket sa hon och klockade från det att han tog det ;) Så om man räknar därifrån så kom vi in på en ganska bra tid. Typ 2,5 sekunder efter Floyde & Takida. Superkul!!! Sen kanske inte dom var nöjd med loppen, men ändå. Kul att se att han kan ligga så bra med i tid fast han inte är klar än. Vi har ju jättemycket kvar att träna på. Men kul att få se en tid iaf så man vet på ett ungefär :)
Tack allihopa för en jätterolig dag! Speciellt Fam. Tangfelt som ordnade allt!


Efteråt åkte vi hem och åt lite & hämtade Tyson.
Sen åkte vi upp på klubben och gick en sväng med Annika & gänget. Passade även på att mysa lite i solen. Sen var Annika tvungen att åka till sin mamma & pappa och äta. I samma stund messar Berit och vill gå en sväng. Så jag stannar kvar på klubben och tränar lite lydnad med Mike medans vi väntar. Vi körde några rutskick & lite fritt följ. Sen kom Berit och vi gick en sväng igen. Avslutade med ett litet agilitypass åt söt-Connor.
En bra dag i solen :)

På kvällen köpte jag kinamat och kollade på en film med Mats. Slappsöndag.

1 kommentar:

  1. Den där första ordentliga banträningen på gräs brukar ju hundarna hitta på lite annat. Azlan blir som kossarna vid vårens första utsläpp! Helt knasig! :D

    SvaraRadera

Bloggarkiv