tisdag 5 april 2011

Mike tränar gungan

Ikväll åkte jag och Mike för att träna mini-versionen av gungan. Jag trodde det skulle gå bra idag, med tanke på våra fina framsteg igår. Det var fullt med folk inne som tränade och eftersom några körde den riktiga gungan så byggde jag upp alldeles utanför ridhuset. Jag hämtar Mike och när jag ska plocka fram godisar så sliter han sig & sticker. Han hörde nämligen att dom körde gungan där inne. Han stack låg som bara den och svansen mellan benen. Han sprang en bra bit bortåt innan jag fick stopp på honom och kunde leda honom tillbaka.

Vi flyttade våran mini-gunga till bortre delen av parkeringen. Där stod vi och jag försökte få honom att trampa ner den som igår. I över 15 minuter minst. Han tyckte det var jättejobbigt och ville verkligen inte komma nära. Han öste ut sin frustration på Maria och Loppa som han gav en riktig utskällning när dom gick förbi. Då gick jag och la ner honom en bit bort & tog en time out. Efter en liten stund försökte vi igen.

Efter ett tag så gick det bättre och han trampade ner den med mer och mer självförtroende. Skönt! Jag kom då på att jag hade ju tänkt att filma hela träningspasset. Typiskt mig att komma på det då det börjar fungera. Det som hade varit intressant att ha kvar var ju att se honom när han var rädd och hur han ändrar beteénde under passets gång. Jaja..nästa gång ska ja försöka filma redan från början. Men då hoppas ja att han inte är rädd ALLS. Under hela tiden.

  • Vi börjar med att han bara får trampa ner den själv. Så han ser att det är han som gör ljudet & har kontrollen.
  • Sen får han stå på brädan med alla fyra tassar, medans jag lyfter och släpper brädan med foten. Bara för att han ska välja att stå kvar och inte hoppa av då det rör sig. Tyvärr orkar jag inte lyfta 21 kilos klumpen så högt ;) Men vem vet...jag kanske får starkare fötter så ja orkar lyfta högre längre fram i vår..haha..



Det bästa med att jag filmade var att jag nu i efterhand faktiskt kan se att han verkar tycka att det är kul. Å lite häftigt när han dunkar ner den hårt i backen. Å det är precis den attityden och tanken jag vill att han ska ha med gungan. Full fart - och PANG ner i backen. Å stå kvar.

Vi har lite att jobba på här om man säger så...

1 kommentar:

  1. Det där blir kanoners, skickar Filur på gungträning till dig sen!!

    SvaraRadera

Bloggarkiv